Od roku akademickiego 1999/2000 rozpoczęto wdrażanie trójstopniowego systemu kształcenia, w związku z wprowadzaniem postanowień Deklaracji Bolońskiej:
- stopień I trwający 7 semestrów, realizowany programem wspólnym dla całego kierunku pozwala osiągnąć tytuł inżyniera,
- stopień II (tylko po uzyskaniu tytułu inżyniera) trwający 3 semestry odbywa się w ramach specjalizacji i pozwala osiągnąć tytuł magistra inżyniera. Stopień ten dostępny jest także dla absolwentów innych Wydziałów Politechniki lub wyższych szkół zawodowych o pokrewnym profilu (trwa wtedy 4 semestry- dotyczy studiów niestacjonarnych),
- stopień III to czteroletnie studia doktoranckie lub studia podyplomowe.
Co to jest Proces Boloński?
Proces Boloński zapoczątkowany został 19 czerwca 1999 r. Wtedy to ministrowie odpowiedzialni za szkolnictwo wyższe z 29 krajów Europy podpisali Deklarację Bolońską. Zobowiązali się do utworzenia do 2010 roku wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area).
Ministrowie edukacji na spotkaniach w Bolonii (1999), Pradze (2001) i Berlinie (2003) określili cele szczegółowe. Zobowiązali się również do koordynacji polityki edukacyjnej, tak aby europejskie systemy szkolnictwa wyższego stały się łatwiej porównywalne oraz były bardziej konkurencyjne i atrakcyjne w skali światowej.
W ciągu czterech lat od podpisania Deklaracji Bolońskiej liczba krajów uczestniczących w Procesie Bolońskim wzrosła z 29 do 40, co również nadaje dodatkowego znaczenia temu Procesowi.
Cele Procesu Bolońskiego
W Deklaracji Bolońskiej (1999) określono następujące cele:
- przyjęcie systemu "czytelnych" i porównywalnych dyplomów,
- wprowadzenie systemu studiów dwustopniowych, opartego na dwóch cyklach kształcenia (licencjat - magister),
- wprowadzenie punktowego systemu zaliczania osiągnięć studentów (ECTS),
- rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni,
- rozwój współpracy europejskiej w zakresie zapewnienia jakości kształcenia,
- wzmocnienie wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego.
W Komunikacie Praskim (2001) wprowadzono dodatkowo jeszcze trzy cele:
- rozwój kształcenia przez całe życie (lifelong learning),
- zwiększenie zaangażowania studentów na rzecz realizacji Procesu Bolońskiego,
- promowanie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą.
W Komunikacie Berlińskim (2003), uznając znaczenie badań jako integralnej części szkolnictwa wyższego, przyjęto dwa cele:
- rozszerzenie systemu studiów o trzeci stopień - studia doktoranckie,
- współpraca Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą.