Wydział Mechaniczny

System kształcenia

Od roku akademickiego 1999/2000 rozpoczęto wdrażanie trójstopniowego systemu kształcenia, w związku z wprowadzaniem postanowień Deklaracji Bolońskiej:

  • stopień I trwający 7 semestrów, realizowany programem wspólnym dla całego kierunku pozwala osiągnąć tytuł inżyniera,
  • stopień II (tylko po uzyskaniu tytułu inżyniera) trwający 3 semestry odbywa się w ramach specjalizacji i pozwala osiągnąć tytuł magistra inżyniera. Stopień ten dostępny jest także dla absolwentów innych Wydziałów Politechniki lub wyższych szkół zawodowych o pokrewnym profilu (trwa wtedy 4 semestry- dotyczy studiów niestacjonarnych),
  • stopień III to czteroletnie studia doktoranckie lub studia podyplomowe.


Co to jest Proces Boloński?

Proces Boloński zapoczątkowany został 19 czerwca 1999 r. Wtedy to ministrowie odpowiedzialni za szkolnictwo wyższe z 29 krajów Europy podpisali Deklarację Bolońską. Zobowiązali się do  utworzenia do 2010 roku wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area).
Ministrowie edukacji na spotkaniach w Bolonii (1999), Pradze (2001) i Berlinie (2003) określili cele szczegółowe. Zobowiązali się również do koordynacji polityki edukacyjnej, tak aby europejskie systemy szkolnictwa wyższego stały się łatwiej porównywalne oraz były bardziej konkurencyjne i atrakcyjne w skali światowej.
W ciągu czterech lat od podpisania Deklaracji Bolońskiej liczba krajów uczestniczących w Procesie Bolońskim wzrosła z 29 do 40, co również nadaje dodatkowego znaczenia temu Procesowi.

Cele Procesu Bolońskiego

W Deklaracji Bolońskiej (1999) określono następujące cele:

  • przyjęcie systemu "czytelnych" i porównywalnych dyplomów,
  • wprowadzenie systemu studiów dwustopniowych, opartego na dwóch cyklach kształcenia (licencjat - magister),
  • wprowadzenie punktowego systemu zaliczania osiągnięć studentów (ECTS),
  • rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni,
  • rozwój współpracy europejskiej w zakresie zapewnienia jakości kształcenia,
  • wzmocnienie wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego.

W Komunikacie Praskim (2001) wprowadzono dodatkowo jeszcze trzy cele:

  • rozwój kształcenia przez całe życie (lifelong learning),
  • zwiększenie zaangażowania studentów na rzecz realizacji Procesu Bolońskiego,
  • promowanie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą.

W Komunikacie Berlińskim (2003), uznając znaczenie badań jako integralnej części szkolnictwa wyższego, przyjęto dwa cele:

  • rozszerzenie systemu studiów o trzeci stopień - studia doktoranckie,
  • współpraca Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą.
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję